Elektrische auto’s te groot? Of juist het perfecte startpunt

Recentelijk hebben we onze Hyundai Kona ingeruild op een Skoda Enyaq. De Skoda is een stuk groter en weegt bijna 400kg meer. Dit allemaal terwijl het (meer)verbruik slechts 3kW per 100km is. Dat zet me wel aan het denken: in de media hoor je altijd dat elektrische auto’s voor mensen met een smallere beurs beschikbaar moeten komen. Ik snap het idealisme hierachter, maar in realiteit is de echte winst hem juist in de grotere, luxere auto’s, vaak suv-achtige.

De grootste winst is te behalen met grote auto’s

Elke keer als er geremd wordt, moeten de remmen aangesproken worden. Zo gaat er een hoop energie verloren in de remmen. En om weer vlot weg te zijn, moet er stevig opgetrokken worden waarbij het wagengewicht wederom meerverbruik geeft.

Vergelijk dit eens met een elektrische auto: het accelereren is een stuk efficiënter en bij het remmen is er pas echt winst: 95% van de energie wordt geregenereerd en komt dus weer terug in de batterij. Bovendien kun je deze energie daarna weer gebruiken om te accelereren. Dit is veel efficiënter.

En hoe zwaarder de auto, hoe groter de voordelen.

Het verbruik vergeleken

Onze Skoda Enyaq is het beste te vergelijken met een Skoda Kodiaq. Dat is ook een SUV, maar dan op benzine. Qua binnenruimte, mogelijkheden, buitenafmetingen lijkt dat redelijk op elkaar.

Als we naar Spritmonitor.de gaan, staat het gemiddelde verbruik op 8,59l per 100km. Één liter benzine is pakweg equivalent aan 8,6 kW wat een totaalverbruik van 73,874 kW per 100km geeft.

Bij de Skoda Enyaq registreren mensen op Spritmonitor.de een gemiddelde waarde 20,75 kW per 100km. Dat is 53,874 kW minder. Elektrisch is dus een besparing van maar liefst 71% aan energiebehoefte.

Inzichten

Energiebesparing van 71%

Voor elke 100km op benzine kun je bijna ~400 km elektrisch rijden

Om het anders uit te drukken: de bruikbare capaciteit van de accu van de Enyaq is 77 kW. Daarmee kan je de Enyaq 350 (’s winters) tot 500 (’s zomers) km rijden. Met de energie die benodigd is voor 100 km (bijna 74 kW) kun je dus elektrisch een stuk verder komen.

Meer dan 71% milieuwinst

De energiebesparing is 71%, maar eigenlijk gaat het verder dan dat. De olie hoeft niet vervoerd, verwerkt, geraffineerd te worden totdat jij het kan tanken. De hele keten voor elektriciteit is een stuk efficiënter en eenvoudiger. Bovendien ben je minder afhankelijk van de olieproducenten: elektriciteit kun je op veel manieren opwekken. Zelfs als je de elektriciteit (deels) met kolen opwerkt, is dit voordeliger en schoner. Bovendien kun je de uitstoot dan filteren en zelfs afvangen. Daar komt bij dat de energiemix steeds schoner wordt door de energietransitie. Dit is niet te realiseren met fossiele brandstoffen.